Friday, December 7, 2012

MENYUSURI JALAN KENANGAN

Tajuk macam sentimental sangat. Sebenarnya itulah mood orang tua yang dapat balik kampung sendiri. Sayang pada rumah yang ditinggalkan. Sedih melihat rumah yang ditinggalkan. Kali ini kami balik bertiga lagi. Memang sangat berseri sebab ada yang hendak dimanja dan bermanja. Minggu ini juga adalah minggu ketiga kami berulang-alik dari Ipoh ke Putrajaya. Dan sebab utamanya ialah bagi memenuhi udangan perkawinan anak jiran sebelah rumah pada hari ahad yang akan datang. 

Perjalanan kali ini, kang kata kita ikut Kuala Selangor. Dah lama tidak melalui jalan yang berliku dan sibuk itu. Teringat pula masa awal tahun 80an. Waktu itu kami tinggal di Seksyen 8, Shah Alam. Apabila balik kampung, selalunya kami melalui jalan ini untuk ke Sungai Manik, Teluk Intan. Pastinya rumah mertua yang dituju terlebih dahulu. 

Seperti biasa, destinasi utama yang harus dituju ialah mee rebus Mastan Ghani...hihi. Istimewanya ialah kuah mee rebus yang dicampur dengan kuah rojak. Terasa manis kuah rojak yang sedap itu.  Sempat juga kami singgah rumah abang Mat. 


Doa kami di pusara mertua di Teluk Intan. 


Home sweet home.

2 comments:

Unknown said...

Salam,
Macam tajuk lagu..
Anak malaya tu Tun Tijah ke? sedapnya nama2 pilihan dia..seronoknya duk kat situ, tenang je.
Klu nampak ada org tua berkeliaran di jusco tu, mamalah kot!

Skrg tak boleh sign in.lah.

TUN TIJAH said...

Ya...akaun itu saya guna masa kerja di IPK Perak dahulu tp skrng dah xbleh buka pun. Nasib baik boleh buka blog nih.

Saya selalu jogging waktu pagi dgn anak di jogging track atas bukit tuh. Nyaman dan sangat sunyi. Kuaters yg saya diami ialah yang menghala ke Tmn Equine. Boleh agak kan.

Jgn le puan ju kata mcm tu. Rasanya saya lebih tua dari puan sbb anak2 saya semuanya dah besar panjang. Tak ada yang kecil lagi.

Insyaalah bila ada kelapangan, pasti boleh bersua muka.