Friday, October 30, 2009

MEMBERSIH DIRI

“ Sesungguhnya berbahagialah orang yang membersihkan dirinya, dan sesungguhnya celakalah orang yang mengotorkan dirinya ” (As Syam 9, 10)

Ayat yang di atas menerangkan kepada kita bahawa orang yang membersihkan dirinya (Membersihkn diri yang di dalam) akan berbahagia dan kepada yang tidak mempedulikan dirinya atau mengotorkan diri akan di tetapkan oleh Allah dengan takdir keburukkan. Kerana itulah manusia wajib mengenal dirinya supaya mereka memahami diri manakah yang perlu di bersihkan, apabila diri sudah bersih maka Allah akan memelihara kita dari takdir yang kita benci mengikut pandangan Allah swt jika kita kotorkan diri kita maka Allah akan berikan takdirnya mengikut diri yang kotor.

Dan tidaklah ada yang lebih sesat daripada orang yang menurut hawa nafsunya, kerana tidak mendapat hidayat daripada Allah ” (Al Qashas 50)


Gambar ini tidak ada kaitan dengan entri di atas. Sekadar ingatan untuk anak-anak saudara yang sentiasa ceria di majlis tahlil di Sg.Manik - Syikin, Ili, Aqilah dan Wani.

No comments: