Sunday, April 8, 2012

BILA SEORANG TEMAN PERGI JAUH, DI MANAKAH HATI INI

Sepatutnya Sabtu lepas kami balik Ipoh sebab ada kenduri tahlil di rumah Murad dan juga kenduri doa selamat di rumah Zizah. Segalanya tidak menjadi. Harap Murad mahupun Lina tidak berkecil hati sebab ini kali pertama mereka mengadakan majlis tahlil di rumah sendiri dan kami yang telah berjanji untuk hadir tapi telah memungkiri janji. Harap-harap.....????...hmmmm
Sebenarnya hati ini lebih sayu bila mengenangkan G yang berhijrah ke Kolej Matrikulasi, Canglun.  Rasanya bila balik Ipoh pun macam tak berapa nak ceria lagi. Selalunya bila berjumpa, pasti ada saja cerita panas dan sensasi yang dikongsikan. Maknanya kini tiada lagi teman untuk berkongsi suka dan duka. Sangat sedih dan hati rasa macam kosong. Terlalu banyak kenangan lalu yang bila diingatkan kembali, pasti ada senyum dan juga airmata.
G adalah kawan hujung kampung yang junior dua tahun. Masa zaman sekolah, antara kami bukanlah kawan yang rapat tapi segalanya bermula masa dia bertugas di JPJ. Terlalu banyak rahsia antara kami dan juga peristiwa yang sukar dilupakan.

" En. Zul, saya minta kebenaran nak keluar kejap sebab.......hoho"
" Eh....bila pulak u jadi penyiasat nih....blablabla...."

Itu adalah liku-liku kisah kami  dan banyak lagi hinggalah hari ini. Semoga persahabatan ini tiada penghujungnya. Apapun G adalah seorang teman yang sangat baik hati, sangat memahami dan kuat pegangan agamanya. Moga-moga dia terus bahagia bersama keluarga. Pasti akan ada waktu untuk berjumpa lagi. Insyaallah.

No comments: