Wednesday, February 29, 2012

HARI TERAKHIR DI BULAN FEBRUARI 2012

Walaupun tiada cerita menarik yang boleh dikisahkan hari ini tapi hari ini adalah sangat istimewa bagi orang-orang tertentu kerana 29 Februari hanya akan hadir lagi bagi 4 tahun akan datang. Itulah tahun lompat. Ini juga ada kaitan dengan tempoh bumi berputar mengelilingi matahari.

Ringkasan tahun lompat ini diambil dari laman web UTM;
Tahun lompat (leap year) merupakan tahun yang mengandungi lebih satu hari daripada tahun biasa bagi menyamakannya dengan tahun astronomi ataupun tahun yang bermusim. Peristiwa musim dan astronomi tidak mengulangkan diripada bilangan hari yang sama. Oleh sebab itu, sekiranya terdapat suatu takwim yang mempunyai bilangan hari yang sama pada setiap tahun, hari ulang tahun akan berbeza daripada hari peristiwa yang ditandai. Dengan penambahan satu hari, perbezaan di antaranya boleh dibetulkan. Tahun lompat mengandungi 366 hari, manakala tahun-tahun yang lain, tahun biasa mengandungi 365 hari.


Malam tadi hantar Iki ke Putrajaya Central  untuk menaiki erl ke KLIA. Dia ada seminar di Tokyo, Jepun hingga Sabtu. Sedih juga bila nak berpisah dan berjauhan sebagini. Tengahari tu, siap masakkan ketam masak lemak+pucuk pakis iaitu menu kegemaran dia. Tengahari tadi dia sms bagitau telah sampai di Tokyo jam 7.00 pagi. Lega rasa hati. Harap segala urusannya dipermudahkan...amin

Mengheret bagasi  di Putrajaya Central

DI KLIA

No comments: